pic01

עבירות עם נוחיות

ממיר המתח שלי

אני וחברי משכבר הימים הצטידנו ברכבי שטח במהלך שנת 2010. את אהבתינו לטבע, לטיול ולרכבי שטח גיבינו בשדרוג הכלים. חשוב מאד שנוכל להגיע למחוז חפצינו, וכאן אני נכנס לתמונה. הרכב ננעל בצמיגי AT 50/50 לרגליו , מוגן מאחוריו ומצדדו ומתחתו (1 2 3 …) ובהמלצתי שודרגה מערכת הבולמים קפיצים ונצבעה בצבע אדום של קוני וקפיצים כחולים מבית לוולס. וכן כיום הרכב יודע להגיע ממקום למקום , לטפס מעלות ולחצות דיונות. רגע, רגע, רגע זעק ידיד השבדי עבירות זה מעולה אבל מה עם נוחיות? איך נדליק מנגל בלי מאוורר ? איך נפתח בוקר בלי קפוצי'נו לאישתי היקרה (ונשות החבר'ה) ? לא רוצה לסחוב גנרטור (מקום ברכב) לא רוצה דלקים ברכב (לגנרטור) לא רוצה לשכוח כלום בבית "הכל עלי"… איך נשב ללא תאורה ? ואיך … ואיך … ואיך … אז נתקין ממיר מתח לגראנד. וכאן שוב אני נכנס לתמונה. לאחר סקר שוק נבחר האובייקט – עיקר הבחירה נעשתה עפ"י מחירו של הממיר ,ומכיוון שידידנו השבדי אינו מפעיל רתכת או דיסק חיתוך ברכבו, נבחר ממיר W 1500 אשר ישמש כמנורה או מאוורר או כל שימוש אחר בחניות לילה. וכך אמרתי לחברי תן לי לבצע לך התקנה מסודרת ואיכותית מבית רוק סוליד בבטן הגראנד . על כך כמובן לא היו ויכוחים – ממיר מתח מתקינים פעם אחת בצורה איכותית ונכונה או שלא מתקינים בכלל. אז מה זו בעצם התקנה איכותית ? התקנה איכותית הינה התקנה שבה נעשה שימוש בכבלי חשמל איכותיים ובעלי שטח חתך גדול, וזאת מכיוון שממיר המתח צורך זרם גבוה וכן התקנתו בתא המטען של הרכב מצריכה חיווט ארוך אשר יכול לגרום למפלי מתח ולפעולה לא תקינה של הממיר. יש לבצע שימוש בנתיך (פיוז) איכותי וגדול שמצד אחד יעביר את הזרם ללא מפל מתח ומצד שני יהווה הגנה ראויה למערכת. הדבר השלישי הינו מיקום הממיר עצמו. הממיר חייב להיות נגיש – היות וחיבור הצרכנים מתבצע ישירות אליו – הממיר חייב להיות מאוורר כדי שלא יתחם והכי חשוב – הממיר חייב להיות ממוקם כך שמצד אחד יהיה נוח להישתמש בו ומצד שני לא יפריע לשימוש היום יומי ברכב. וכך נפגשנו ביום שישי בבוקר ברוק סוליד והתחלנו.

תחילה בחרנו את מיקום הנתיך. את הנתיך יש למקם כמה שיותר קרוב למצבר ובמקום שלא יפריע. בגראנד המצבר נמצא בצידו הימני של תא המנוע אך מכיוון שאין יותר מקום בצד זה הותקן הנתיך בצידו השמאלי של תא המנוע על דופן הכנף, ליד מסנן האוויר. לאחד מיקומו של הנתיך נסלל חוט אל ה(+) במצבר. החוט עובר לאורך קיר האש בצמוד לאחד מצינורות הבלמים. חשוב לעגן את החיווט בצורה נאותה. יש לשים לב כי החיווט לא מעוגן למקומות שיכולים להיתחמם (לדוגמא הצמדת החיווט לצנרת הלחץ הנמוך של המזגן או כל אלמנט אחר שמתחמם). כמו כן החיווט הושחל דרך שרשור כדי להגן עליו. כמובן שאת כל החיבורים של קצוות החוט לנעלי הכבל יש לבצע בהלחמות בדיל איכותיות. עכשיו מגיע החלק המעניין – חיווט לאורך הרכב עד לתא המטען. תחילה נמצאה נקודת הכניסה דרך הקיר אש – גומיה אשר מעבירה דרכה חיווט חשמלי מקורי של הרכב. חשוב להעביר את החיווט דרך הגומי כדי שלא יגרמו קצרים לגוף הרכב. לאחר מכן פורקו כל הפלסטיקים לאורך צידו השמאלי של הרכב. מתחת לפלסטיקים ,ישנה צמת חשמל מקורית של הרכב ולכן החיווט הוצמד אליה. בתא המטען ביצענו חתך קטן בשטיח שדרכו יוצאים החוטים ומתחברים אל הממיר. אנחנו בחרנו לסלול חיווט מהמצבר רק לחוט ה(+) ואילו את המינוס חיברנו לגוף הרכב מתחת לפלסטיקים בדופן השמאלית של תא המטען. ניתן לסלול גם חיווט ל(-) מהמצבר אך הדבר מיותר כל זמן שמוודאים כי אין מפלי מתח. לאחר סלילת כל החיווט נבדק המתח עם רב מודד ונמצא כי אין מפלי מתח בכלל. על המצבר נמדדו 12.21 וולט וגם בקצוות החיווט בתא המטען נמדדו 12.21 וולט. לצורך הדמיה ביצעתי חיבור לקוי לגוף הרכב (בכוונה) וניתן לראות כי בקצוות החיווט נמדדו רק 8.48 וולט. דבר המלמד על מפל מתח גדול מאוד אשר ימנע את פעולתו התקינה של הממיר. החיבור הלקוי נבע מאי גירוד הצבע של הרכב מסביב לחור הבורג שהידק את נעל הכבל לגוף הרכב. לאחר כל זה הוצמד הממיר לחלקו האחורי השמאלי של הכיסא האחורי.מקום זה נבע מכיוון שהכיסא האחורי מחולק 1/3-2/3בקיפולו ורוב הפעמים מקפלים את שני השליש שהם בצידו הימני של הרכב. כמו כן בצידו השמאלי של תא המטען ממוקם ארגז הציוד של הרכב אשר מגן על הממיר. עלויות:
  • ממיר מתח – 1200 ₪.
  • כבל איכותי – 150 ₪ לשמונה מטר.
  • פיוז A200 – 85 ₪.
  • בית פיוז – 25 ₪.
  • התקנה – 500 ₪.
  • נעלי כבל, איזולירבנד ואזיקונים – שקלים בודדים.

שלכם, רפאל


פבר 28, 2012 | קטגוריה: מאמרים | תגובות: אין